یاردبستانی من

دلنوشته ها وسروده های یک خوزستانی خونگرم -اشعار سیاسی و درد نوشته های دلی پردرد

یاردبستانی من

دلنوشته ها وسروده های یک خوزستانی خونگرم -اشعار سیاسی و درد نوشته های دلی پردرد

یاردبستانی من

نمیدانم که هستم هرکه هستم
قلم چون تیغ میرقصد به دستم

آخرین نظرات

ملت خیلی هم مقدس نیست

شنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۰۲:۱۴ ق.ظ

من خودم منتقدآدمهائی هستم که همه چیز راسیاه و سفید می بینند و یاعادت دارند سیاه نمائی کنند .

انسان بایدواقع بین باش .هیچ چیز دردنیا مطلق نیست .اما این دلیل نمیشودکه هرکس از سیاهی ها سخنی گفت آدم بدبین و منفی بافی باشد و قصدسیاه نمائی داشته باشد.واقعیت این است که در کشورمان مقیاس بی اخلاقی ها وناهنجاریها و بی فرهنگی ها و...خیلی بالاتر از میانگین جهانی آنهاست و چنین ادعائی بهیچ عنوان سیاه نمائی نیست .

متاسفانه ازگذشته تابحال همواره از ملت به مثابه ی واژه ای مقدس یاد شده  بگونه ای که انگار ملت هیچگاه اشتباه نمیکنند و هیچ عیب وایرادی ندارند و هر ایرادی هم اگر هست مقصر آمریکا و اسرائیل و اعراب هستند و یا ایراد از دولتمردان و حاکمان مملکت است .

ملت همیشه مظلومند و حقشان ضایع شده است و بهترین ملت دنیا هستند!!

اما خودمان میدانیم این ادبیات از تعارفات مرسوم در میان ما ایرانیان است وریشه درواقعیت ندارد.

خودمان بهترازهرکسی میدانیم چقدر عیب و ایراد داریم . هر روز در اطرافمان شاهد فحاشی ها،بدزبانی ها و بی اخلاقی ها و ...هستیم و میبینیم که مردم چگونه بخاطر چیزهای بی ارزش میخواهند یکدیگر را بدرندوچگونه رزق  یکدیگر را میقاپند.

کافی است به خیابان بروید و سرخود رااز شیشه ی ماشین خارج کنید و خلایق را تماشا کنید .

هر یک میخواهد به هرطریق شده چیزی از دیگران بکند و به جیب بزند .حلال و حرام اصلا برایشان فرقی ندارد .هر یک سر دیگری کلاه میگذارد .جماعت کثیری به شغل دودره بازی و لاشی گری و گوش بری و جیب زنی و کیف قاپی و زورگیری و خانه بری و سرقت مسلحانه و زورگیری و خفت گیری و شیره مالیدن و سیاه بازی وآدم ربائی و کف زنی و راهزنی و کﻻشی و  .....مشغولند و روز به روز هم بر تعدادشان افزوده میشود .

مدتی است که درشهر ما روزی نیست که سرقت مسلحانه ای اتفاق نیفتد .هر چند که ریشه ی اغلب این ناهنجاریها و بزهکاریها بی عدالتی است اما این را باید درنظر داشته باشیم که هرحکومتی هم میوه ی درخت فرهنگ و تمدن آن جامعه است .در واقع اگر حاکمیت پراز ایراد و نقص است دلیلش آن است که ملت ملت پر ایرادی است .

چه فرقی میکند که چه کسی رهبریا رئیس جمهور باشد وقتی ما در خانه خود هم بلد نیستیم درست زندگی و رفتار کنیم .وقتی فساددر میان زنان ومردان متاهل به مراتب بیشتر از افراد مجرد است!

وقتی معنای حریم خصوصی را نمیدانیم !وقتی مفهوم حق تقدم را نمیدانیم .وقتی فقط بلدیم آشغال تولید کنیم .

وقتی فکر میکنیم امامزاده ها میتوانند مشکلاتمان را حل کنند!!

وقتی بارفتارمان دروغ گفتن رابه فرزندانمان آموزش میدهیم !!

وقتی فرهنگ آپارتمان نشینی را نمیدانیم !وقتی حقوق یکدیگر را پایمال میکنیم !وقتی به هموطن خود رحم نمیکنیم !وقتی زنی ازکنارمان رد میشود با نگاهمان اورا شخم میزنیم!وقتی میبینیم انسانی موفق است همه همدست میشویم که مانع موفقیت او گردیم! وقتی از زیر کار و مسئولیت در میرویم !وقتی درروز نیم ساعت کار مفید انجام میدهیم! وقتی هیچ حد ومرزی و خط قرمزی نداریم و بادی به هرجهت هستیم؟؟؟

اینها درد است و درد کمی هم نیست .باید یکبار از ایران خارج شویم وبه کشور دیگری سفر کنیم(حتی کشورهای جهان سوم)تا متوجه عمق فاجعه بشویم .وقتی مردم دیگر ملل رامیبینیم حیران میمانیم که اگراینها انسانند پس ما چه موجوداتی هستیم؟؟

متاسفانه جامعه ازنظر فرهنگی و اخلاقی وضعیت بسیار نابسامان و نامطلوبی دارد و کار بسیارمیطلبد تا شرایط قدری بهتر گرددو رسیدن به وضعیت مطلوب مستلزم یک بسیج همگانی است .

  • salim hamadi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی